HTML

FELHÍVÁS

Private Practice

Reklám, marketing, tech, szórakozás - valami ilyesmi. De még csak most kezdünk alakulni, úgyhogy bármi lehet belőle.

Twitter

2010.02.02. 11:57 PPZ

Kilométeres honlap vs "mindegy csak legyen nekünk is"

Címkék: marketing usability webdesign

A mai post előtt szeretném előrebocsátani hogy nem szakmai hozzáértést akarok megkérdőjelezni, mégcsak nem is a legnépszerűbb mai magyar sportot, a mindent zsigerből fikázást szeretném gyakorolni. Egyszerűen bántja a szemem a dolog és már sok olyan emberrel vitáztam, akik meggyőződéssel használják ezeket a megoldásokat.

Az utóbbi években iszonyatosan elszaporodtak az olyan honlapok, amiket online marketingesek tanácsadása alapján készítettek. Ezzel persze semmi baj nincs, végre rájöttek a kisvállalkozások, hogy nem elég "mindegy, csak legyen nekünk is" alapon készíttetni az ismerősünk gyerekével, aki "ügyesen használja a számítógépet, olcsón összedobja majd és van fényképezőgépe is, majd csinál pár képet hozzá". Végre kikérik szakemberek segítségét is.

A problémám ezekkel a honlapokkal inkább az, hogy egyrészt simán egy kaptafára készülnek, másrészt usability szempontjából rettenetesek és annyira amatőr kinézetük van, hogy grafikusként nem hiszek a szememnek. Lehet hogy pont ez az oka annak hogy nem értem ezt a története. Ha használhatatlan vagy ronda honlapot találok, már a cég, a termék se nagyon érdekel, mert ha a honlap ilyen, milyen lehet maga a termék. De szerintem a szépet és az áttekinthető, releváns információkat tartalmazó bemutató anyagokat vagy termékismertetőket mindenki jobban szereti.

Szóval az ilyen honlapok közös jellemzője a rettenetes szájbarágós szöveg, amiben minden fontosnak ítélt szöveg hatalmas, vastagon szedett (rosszabb esetben még alá is húzott, még rosszabb esetben a hátterében valamilyen grafikával vagy fotóval is súlyosbított), a többi szövegtől, nem ritkán az egész honlaptól elütő színnel és betűtípussal van szedve. Ezek a szövegek a regisztrációs boxokkal, megrendelésre felhívó szövegekkel együtt többször is szerepelnek az adott oldalon. Ettől az oldalak iszonyatosan hosszúak és tulajdonképpen ugyanazt olvasod végig többször, persze időnként elégedett ügyfelek által írt méltató szövegekkel megszakítva.
Rendkívüli módon szeretik a sárga kiemelő tollra és sárga vagy rózsaszín post it-okra hasonlító megoldásokat. Minden bekezdés után van egy "igen..." kezdetű link, ami szintén regisztrációra vagy "termékbemutató" (egyébként pontosan ugyanilyen módon felépített) oldalra vezet. A kiemelten fontos tulajdonságokat pedig a megszokott listás megjelenítéssel jelenítik meg, mellettük hatalmas pipákkal, a rossz tulajdonságokat vagy náluk nem létező negatívumokat pedig ugyanígy, csak piros x-ekkel. Fontos még a filctollal bekarikázott szövegrész is. Szerencsére villogó szövegeket már nem látni.
Sokan közülük videókkal rakják tele az oldalakat, és termékeiket úgy mutatják be, hogy konkrétumokról egyetlen szó sincs, csak körbejárják terjengős, ködös marketingszöveggel, ami alapján aztán el kéne döntenie a látogatónak, hogy tényleg akarja-e a hihetetlen ajánlatot 250.000 helyett csak most 180.000 forintért megvásárolni.

Nekem is van olyan ügyfelem, aki pontosan ilyen oldal elkészítését kérte, mert járt az egyik tanácsadónál és meggyőzte hogy ez egy jó dolog. Rengeteget vitáztunk, de végül elkészítettem. Igyekeztem azért természetesen a lehető legszebb arculatot adni az egész oldalnak, elég sok időt eltöltöttem az egyébként egyszerű design összeállításával. Igyekeztem kerülni a fent már említett példák közül mindent amit lehet, sajnos azonban a sárga szövegkiemelőt nem úsztam meg és a hatalmas méretű gombokat sem. De azért végül a tanácsadó rábólintott a tervemre. Nem is tudta mennyire megkönnyebbültem a hírt hallva...

A bajom ezzel az egésszel az, hogy amikor egy ilyen oldalt látok, akkor teljesen úgy érzem mintha csökkent értelmi képességűeket próbálnának rávenni arra hogy a terméküket vagy szolgáltatásukat vásárolják meg mert nincs más, mert nincs jobb, ez az ultimate megoldás. A videókban is kínosan ügyelnek arra hogy egyetlen szó se essen konkrétumokról, csak beszélnek és azt veszed észre hogy már 5 perce semmit nem hallasz, csak ugyanazt másképpen, de még mindig nem tudod hogy ez pontosan micsoda. De azért megváltoztatja a világot és olyan eszközt kapsz a kezedbe, amitől néhány hónap múlva már nem kell dolgoznod sem, mert minden nap milliók kerülnek a számládra. VEDD MEG!
A másik problémám hogy nem tudom elképzelni hogy valaki végigolvas egy ilyen honlapot.  Köztudott hogy az interneten olvasott szövegeknek rövidnek kell lenniük, az információnak jól tagoltnak (akár menükkel és almenükkel), mert az emberek egyrészt nagyon kevés időt töltenek egy-egy oldallal, utálnak scrollozni bármelyik irányba, és hamar elvesztik az érdeklődésüket. Jójó, tudom hogy én is terjengős postot írok, de ez egy blog, nem akarok eladni semmit :)

Én ugyan nem vagyok célközönség (sajnos vagy nem sajnos, rengeteg bevált, marketing könyvekben, iskolában tanított dolog egyáltalán nem működik nálam), de ezeket az oldalakat nem bírom elolvasni, már az első oldal elején elvesztem az érdeklődést, további oldalaik egyáltalán nem érdekelnek, a videókat - ha ezek után egyáltalán még hajlandó vagyok megnézni - az első perc után leállítom és innentől kezdve nem érdekel a termék sem.

Lehet hogy csak azért, mert én is marketinget tanulok és sok évet eltöltöttem webdizájnnal is, de úgy gondolom hogy ezek az oldalak nem érik el a céljukat. Ráadásul egyre több ilyen van, amitől pedig - mint minden ami tömegessé válik - elveszítik az értékeiket.
Persze ismerőseim vállalkozásának az a része amihez felépítették ezt az oldalt, nagyon sikeres lett. Meggyőződésük hogy ez emiatt volt, bár egyetlen ténnyel vagy felméréssel nem támasztották ezt alá, ha jól tudom még a statisztikákat sem dolgozták fel. Persze az önmagában bőven elég hogy rettenetes bevételt produkált a dolog, de én inkább azt gondolom hogy a szakértelmük, hírük, kapcsolatrendszerük és az a tény hogy olyan területen kezdték jó időben a szolgáltatásukat, ahol még alig volt konkurencia, sokkal többet számított mint ez a 20 képernyő magasságú oldalakkal felépített honlap szájbarágós szövegekkel. Ha papíron látnánk ilyen megoldásokat, akkor pont olyan lenne mintha két-három 10-12 oldalas leporellót kéne végigolvasni.

Persze most úgy néz ki hogy kipécéztem magamnak az online marketing tanácsadókat meg a fent taglalt módon elkészített honlapokat, de ez csak egy a sok közül, ami szerintem nagyon rossz irányba viszi a kisvállalkozások internetes jelenlétét. És ismét hangsúlyozom, itt nem a tanácsadók szakmai tudását kérdőjelezem meg. Nyilván nekik valamiért ez a dolog bevált, ezért ezt ajánlják mindenkinek aki fizet a tanácsaikért. De ettől még nem értem. Ráadásul egyetlen tanulmányt vagy kutatási anyagot sem láttam ami igazolná ezeknek a megoldásoknak a létjogosultságát. Sőt, amit tudok, amit olvastam az mind pont az ellenkezőjéről szól.

De van még egy rakás megoldás amiről nem bírnak leszokni a kisvállalkozások:

Kevés információt egyszerűen nem tudnak elég hatásosan megjeleníteni. Pedig ezekben az esetekben is van rá megoldás, 2-3 oldalas, de akár egy rövid szöveges oldallal rendelkező honlapot is meg lehet jeleníteni ízlésesen úgy, hogy szívesen kérjen ajánlatot az érdeklődő.

Ezek mellett ma még mindig rengetegen vannak akik a SEO-t félreértik. Hirtelen két példát is tudok mondani, az első konkrétan néhány hete történt meg velem amikor lakásfelújításhoz tapétát, illetve komoly választékkal rendelkező üzletet kerestem. Találtam is többet, az egyiknél - amelyik pont olyan üzlet volt amit szívesen meglátogattam volna - pár perc után olyan rettenetesen idegesítő dologba futottam, ami miatt töröltem a listáról. Ez persze lehet hogy csak az én hülyeségem, de nekem már itt sántított az egész történet. A problémám az volt, hogy a termékek bemutatásánál a leírás úgy volt megszerkesztve, hogy a "... tapéta" (sajnos most nem jut eszembe a pontos kifejezés, de a tapéta típusára utalt) gyakorlatilag minden mondatban szerepelt vagy az elején vagy a végén. Minden egyes tapétatípus bemutatásánál, minden oldalon így szerepelt minden mondat. Rettenetes volt.
Persze azért a háttérszínnel a body-ban vagy a fejléc/lábléc környékén elhelyezett, minden oldalon szereplő gyakran 50-60 kulcsszó még mindig ugyanilyen idegesítő. Arról nem is szólva hogy ha jól tudom, a Google az ilyen oldalakat előbb-utóbb úgyis figyelmen kívül hagyja.

Még az első években volt egy olyan érdeklődőm, akinek korábbi munkahelyemről a volt főnököm ajánlott. Azzal kezdődött az egész hogy nekem kellett felhívni az érdeklődőt. Elmondtam neki hogy a honlapot 40-50.000 forintért elkészítem neki, fotókat is készítek, a tartalom összeállításában is segítek és még tárhely bérléshez is tudok megbízható szolgáltatót ajánlani. Szinte végig sem hallgatott, elkezdett velem üvölteni, hogy ő csak egy ingyenes tárhelyre akarja felrakni, e-mail címet és telefonszámot sem akar rá mert akkor írnak neki és hívogatják, én meg mit képzelek, 10-20.000 forintért megcsinálják neki. Ledöbbentem. Nem, nem a hangnemen, az nem érdekes. Aztán elköszönni sem volt időm, mert lecsapta a telefont. Ezek után nem is próbáltam volna alkudozni vagy meggyőzni, mert neki is csak azért kellett a honlap hogy legyen, meg mert a Józsi műhelyének is van. Semmi célja nem volt vele, láthatóan még új ügyfeleket sem akart szerezni az autószerelő műhelyének, pedig.

Van olyan ismerősöm, aki közös projektbe kezdett valakivel egy hirdetés alapján. Ő azon ritka emberek közé tartozik, aki programozó és mellette jó webdesigner is. Amikor a rendszer programozásával elkészült, nekilátott a dizájnt megtervezni. Társának olyan kifogásai voltak az alapvetően marketinggel kapcsolatos rendszer arculatával kapcsolatban, hogy ne szerepeljenek rajta emberek, mert az nem jó. Szerintem nem egyedül ráncolom a homlokom ezzel kapcsolatban. Egyébként ő nem designer, de sajnos lehetetlen volt meggyőzni az ellenkezőjéről.

Tehát igazából a posthoz eredetileg választott témán kívül van elég problémám az internetes jelenléttel. Kár, hogy a minimál, de szépen megtervezett, egyszerű de mégis informatív oldalakra még mindig sajnálják a vállalkozások azt az 50-150.000 forintot, a komolyabb grafikai tervezés árának hallatán pedig felháborodottan megszakítják a kapcsolatot. Ilyenkor általában megpróbálom figyelni hogy hogy alakul a sorsuk, és kivétel nélkül azt látom, hogy olcsó megoldást választanak, ami szinte egyik szempontból sem hozza azt az eredményt ami szükséges lenne. De legalább lett olcsón logójuk, honlapjuk, stb. Ha nekik ez elég, akkor én meg nem fogom erőltetni hogy a szerintem még nekik és nekem is elfogadható áron minőségi munkát adjak nekik, ami hosszú távon életképes lehet és még hasznos is. Amikor ugyanis még hihetetlen energiákat fektettem az ilyen ügyek megnyerésére és sikerrel jártam, mindig egy nyűgökkel teli együttműködés lett a vége ami után mindenkinél a keserű szájíz maradt. Ők végül többet adtak ki mint akartak, én meg több hónapos csúszással súlyosbított együttműködés után olyan munkát voltam kénytelen kiadni a kezeim közül, amit inkább kihagytam a portfóliómból. Ma már nem vagyok hajlandó ilyesmire, de olyan munka sajnos előfordul, ami végül az eredeti tervektől a munkafolyamat végén annyira eltér, hogy a lehető leggyorsabban igyekszem elfelejteni.

Sokan még mindig nem értik hogy hogyan lehet és érdemes használni az internetet. Az az érzésem hogy nem is érdekli őket és amíg sokan nem értik meg hogy a honlap kb ugyanaz mint a nyomtatott brosúrájuk és prospektusuk digitális formában, sokkal több lehetőséggel, addig ez nem is fog megváltozni.

Szándékosan nem használtam képeket és nem linkeltem be oldalakat, mert nem akartam hogy bárki személyes támadásnak vegye a postot.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://privatepractice.blog.hu/api/trackback/id/tr121722307

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása